Skolos išieškojimas iš logistikos įmonės
- Ilgametė patirtis su logistikos įmonių skolomis
- Nemokamai pateiksime pasiūlymą per 1 d.d.
- Nėra registracijos ir sutarties sudarymo mokesčių
Skolos išieškojimas iš logistikos įmonės vežėjo naudai yra viena dažniausiai pasitaikančių skolų logistikos sektoriuje. Šiame sektoriuje labai svarbu atidžiai sekti sąskaitų apmokėjimus, nes praleidus senaties terminą gali nebebūti šansų atsiimti skolą. Mūsų klientai dažniausiai skundžiasi dėl neatidumo praleistų senaties terminų bei piktybiškų užsakovų, kurie neatsiskaito už paslaugas laiku.
Logistikos įmonės ir vežėjai transportuodami krovinius vadovaujasi tarptautiniais susitarimais, iš kurių svarbiausias „Tarptautinio krovinių vežimo keliais sutarties konvencija (CMR)“. Šioje konvencijoje yra aiškiai apibrėžtas senaties terminas, kuris yra vienodas tiek siuntėjui, tiek vežėjui.
Senaties terminas yra 1 metai, nebent yra nustatomi tyčiniai veiksmai – tuomet senaties terminas yra 3 metai.
Skolos išieškojimas iš vežėjo galimas, jei jis netinkamai atliko savo darbą ar prarado krovinį. Jei vežėjas dalinai praranda, sugadina ar pavėluotai pristato krovinį gavėjui – nuo patirtos žalos dienos (praradimo, sugadinimo ar pristatymo) prasideda senaties termino skaičiavimas. Visiškai praradus krovinį – senaties terminas pradedamas skaičiuoti nuo trisdešimtos dienos, kai turėjo krovinys būti pristatytas, arba nesant pristatymo terminui – po 60 dienų nuo krovinio priėmimo iš siuntėjo. Kitais atvejais, senaties terminas pradedamas skaičiuoti praėjus 3 mėnesiams po vežimo sutarties pasirašymo.
Kaip matome, pagal Konvenciją vežėjui už suteiktas paslaugas sumokama per 3 mėnesius, o senaties terminas pradedamas skaičiuoti nuo sutarties teikti paslaugas pasirašymo. Tiek vežėjai, tiek logistikos įmonės privalo labai atidžiai sekti neapmokėtas sąskaitas ir nepamiršti pareikalauti raštu iš savo skolininkų sumokėti jas, kad nesibaigtų senaties terminas (tik išimtiniais atvejais jis gali būti pratęsiamas ar atnaujinamas).
Pasibaigus senaties terminui tam tikromis sąlygomis (jei dėl rimtų priežasčių buvo praleistas) gali būti atstatytas arba atnaujintas. Ypač tais atvejais, kai paslaugos tiekėjas, kuriam susidarė skola už suteiktas paslaugas, aktyviai bandė atsiimti skolą, o skolininkas įvairiais būdais vilkino jos grąžinimą.
Pagal Lietuvos teismų praktiką yra rekomenduojama pateikti pretenziją (rašytinę) skolininkui, kurioje yra aiškiai nurodytas reikalavimas, padaryta žala ir jos dydis, kokie yra atsakomybės pagrindai ir būtinai prie pretenzijos pridėti dokumentus patvirtinančius pretenzijos teisėtumą. Tokia pretenzija ypač pravers, jei teks skolos išieškojimą perkelti į teismo salę.
Neretai pasitaiko, kad viena iš vežėjo sutartį pasirašiusi šalis (dažniausiai tai būna užsakovas) piktybiškai vengia mokėti skolą susidariusią dėl patirtos žalos ar už atliktas paslaugas. Vildamiesi, kad viena šalis praleis senaties terminą, per kurį gali pateikti savo reikalavimus apmokėti susidariusią skolą. Dažniausiai tokios skolos susidaro vežėjams, todėl rekomenduojame itin kruopščiai sekti sąskaitų apmokėjimo ir senaties terminus, kad tai atsitiktų kuo rečiau.
Konvencijoje būtent tokiems atvejams yra taikoma išimtis pratęsiant senaties terminą iki 3 metų. Kad senaties terminas būtų pratęstas iki 3 metų, būtina įrodyti, kad skolininkas atliko tyčinius veiksmus, kad išvengtų pareigos sumokėti skolą. Taip pat dažnu atveju būtina teismą įtikinti, kad buvo dedamos pastangos atsiimti skolą laiku.
Tarptautiniu mastu vykstantis pervežimai reiškia, kad teisiniame procese bus taikomi kelių skirtingų šalių teisės aktai bei įvairūs tarptautiniai susitarimai. Tai itin gera terpė piktnaudžiauti nesąžiningiems skolininkams. Kaip išvengti nuobodžių ir ilgų raginimų sumokėti skolas, sudėtingo teisminio proceso? Svarbu kruopščiai pasirengti dokumentacija, atsargiai pasirinkti partnerius ir turėti efektyvią sistemą stebėti terminus.
Pirmas veiksmas, kurį turite atlikti prieš priimdami sprendimą turėti reikalų su nauju užsakovu (ar tai būtų įmonė, ar fizinis asmuo) yra pasitikrinti jo reputacija ir kreditingumą. Jei turite reikalų su nepažįstama įmone, būtinai išsiaiškinkite jos finansinę padėtį, ar neturi skolų, koks jos teisinis statusas. Jei pažįstate asmenis, kurie turėjo reikalų su užsakovu – paprašykite jų atsiliepimo ar rekomendacijos.
Tvarkingai parengta sutartis turi būti pirmiausiai pasirašyta abiejų šalių, o joje turi būti aiškiai apibrėžti paslaugų teikimo apmokėjimo terminai, kainos, baudos, žalos atlyginimo būdai ir kitos svarbios sąlygos. Sutartyje aiškiai apibrėžta kiekvienos šalies atsakomybė yra privalumas, kai užsakovas neatsiskaito už darbus ar sugadinamas / prarandamas krovinys.
Tvarkinga dokumentacija jūsų partneriams bus paspirtis tvarkingai vykdyti mokėjimus, o atsiradus skolai, kurios neišeis atsiimti neteisminiu būdu – pasitarnaus teisme įrodinėjant skolą.
Terminų sekimas logistikos sektoriuje yra itin aktualus dėl trumpų senaties terminų, todėl procesas dažnai optimizuojamas įsidiegiant elektronines sistemas (CRM). Tai itin svarbu, siekiant sekti tiek sąskaitų apmokėjimą, tiek senaties terminus kiekvienai sąskaitai, žalos atlyginimą ir kitus klausimus.
Kitas būdas yra bendradarbiauti su skolų išieškojimo įmone, kuri atidžiai seks susidariusias skolas ir nedelsiant imsis reikalauti skolos grąžinimo.
Logistikos sektoriaus atnešamos pajamos sudaro didžiąją dalį Lietuvos BVP biudžeto. Didėjant pajamoms ir apyvartai, gausėja ir neatsiskaitymų už paslaugas. Šis sektorius yra reguliuojamas ne tik valstybės vidiniais teisės aktais, bet ir tarptautinėmis konvencijomis, kurios itin smulkiai aprašo atsiskaitymų tvarką ir senaties terminus.